Wednesday, March 16, 2016

Rezeki Allah

I started baking after I had Alesya.  Failures. Good reviews. Obstacles. Name it. I had it all.  Maybe not on a major effect, but yes.  I have had them all.  

Some had lowered my self esteem. Some made me lost my confidence.  But equally some had made me whom I am now. 

I learned more. I decide better. I judge better. 

There are friends who are taking advantages. 
There are who would stand by you no matter what. 
There are some who would ask discount in the name of supporting your business. 
There are some who just dont care how much they have to throw in.  

I have seen it all.  

That made the better me. 

I dont want to judge who they are. Thats not my role. I appraise Allah for giving me the opportunity to see who they are to me.  I thank Allah for giving the chance to improve myself. Syukur. Alhamdulillah. 

I am just a little khalifah.  

Wednesday, January 27, 2016

Aib

Saya percaya, kalau kita tutup aib orang; Allah akan tutup aib kita.

Saya juga percaya, kalau kita malukan orang; Allah akan buat yang sama pada kita. 

Saya tidak berpegang pada karma.  Pendirian saya teguh pada qada' dan qadar. 

Insya Allah.  Yang baik pasti Allah turunkan juga.  Lambat atau cepat saja.  Tugas kita untuk sedari keesaanNya.  

Itu penting.  

Ambition

"Mama...  I want to be a doctor. For kids and animals" 

Amin...

Mama doakan cita-cita Asya makbul ye nak.. 😊

Tuesday, January 26, 2016

Cikgu sekolah

Bila seorang menjerit, fair and enough.

Bila tiga orang memekik dengan suara nyaring-garing, suasana dah macam pasar borong.  

"Mai beli ikan.  Daging. Ayam"

Come one lah...  Pelanggan anda masih dibawah umur.  Bingit kot..  Belum pukul lapan pun haaa...



Mata

Tajam!

Marah benar mungkin.
Dek kisah minyak rambut di pagi hari.

Dendamkah itu?

Monday, January 11, 2016

Makcik van

First day jadi makcik van. Nervous siut. 

Hahahahahahaha....

Pukul 12 dah sampai sekolah. Nampak tak keterujaan makcik anne di situ?  

Haaa...... Gittew....

Rezeki kan Allah punya. It comes in many ways. This may be one. 

Alhamdulillah. 
Loves. 

Wednesday, November 25, 2015

Korang

Engkorang lambat, aku diam. 
Dua minggu keje aku asyik hantar reminder paling gentle. 

Aku lambat tak sampai dua puluh empat jam. 
Engkorang punya tanya macam aku lambat dua puluh empat minggu. 

Amboi..! 

Loves.
As-salam 

Thursday, November 12, 2015

Lima puluh sen

Pagi ni ada date dengan Kak An. Actually budak-budak ni. Saja bawak swimming. Macam dah lama benar tak beraktiviti sukan. 

On the way tu singgah beli kuih. Ada maid yang belikan nasi lemak untuk tuannya. Tuan & Puan tunggu saja dalam kereta. 

Saya suka cakapnya. Elok. Berbudi bahasa. Bersyukur dibayar RM60 untuk 4 jam bekerja. Senang hati bekerja mungkin. 

"Tak apalah kalau aunty tak nak makan. Nanti saya yang makan"

"Nanti dia tak gemuk, kamu yang gemuk" 

Hahaha..

Saya pun ikut gelak dengar dia bersembang dengan makcik jual nasik lemak. 

Akhir pembelian, dia tak cukup lima puluh sen. Lari ke kereta minta duit lagi dari Tuan & Puan. Giliran saya bayar, saya tambah duit tak cukup tu. 

Saya rasa seronok. Suka. Gembira. 

Saya selalu nak buat good deed macam ni. Tapi saya selalu malu. Saya selalu hold my thought and too shy to take action. 

Alhamdulillah. Allah bagi saya peluang hari ni. Lima puluh sen saja. Tapi cukup buat hati girang. 

Harap-harap sedap nasi lemak aunty tu hari ni. 

Love. 

As-salam. 

Saturday, September 19, 2015

SAM

Once more, I was given an opportunity to see pure friendships.  Kasih sayang sesama insan.  Kebesaran Ilahi. 

Babah Sam was just another ordinary name in my FB.  It changed after he had an accident.  He did not survived.  And my newsfeed filled with sweet memories he had with his fellows acquaintance.  Mostly friends.

I knew him more than 5 years ago.  He was a colleague's spouse back then.  I didnt see him often.  But I've cooked once for him. Mee kari for hari raya.  Sampai sekarang masih ingat his comment.  

"Pekat mee kari ni"

And since then my mee kari is not thick anymore.

We spoke only a few words during any occassions.  I keep the distance.  Malu pun ada.  Takut pun ada jugak.  Tapi ye la...  Just like a comment I saw recently.  

"Muka ada garang tapi hati banyak baik"

He was.  Actually.

He has special bonding with kids.  Boleh nampak dalam gambar-gambarnya.  Orang lain bergambar dengan aksi macam-macam.  Dia dengan bebudak.  Orang lain sibuk makan, dia duk main.  If only he had met Alesya, she will love to be around Uncle Sam too.  

Ketentuan Allah sangat hebat.  Sepanjang hidupnya dia menyenangi orang.  Tiada hayatnya, dia amat disayangi..

Rehatlah Sam.  You have had enough.  You have helped so many souls.  You have touched so many hearts.  You will be missed.  Definitely.  

Al-fatihah


Shamudin Teguh dalam kenangan.
As-salam