Sunday, August 03, 2014

Akur

Ok.  
Mungkin suatu masa dulu, aku akan bertanya kenapa dan mengapa.
Kenapa ini terjadi?
Mengapa aku?
Berdolak dalik dengan soalan yang aku sendiri tak pasti kewujudannya.

Kini aku selalu akur.  
Tidak menidak.  
Cuma akur.
Angguk.
Iya.

Suatu masa, aku bersyukur akan rezeki itu.
Senyum gembira & sujud syukur.
Rezeki itu tampak indah.
Tapi digelangi dugaan.
Itu tidak aku jangka.

Dan aku tidak dapat bertanya kenapa dan mengapa.
Tidak sempat.
Tiada ruang.
Aku cuma mampu akur.
Di dalam indah rezeki yang dikurniaNya, dugaan juga datang bertimpa.

Bukan satu, bukan dua.
Bukan satu selang satu.
Bukan satu kemudian satu.
Tetapi,
Satu DAN satu.
Satu DAN satu DAN satu.

Kuatkah aku?
Tabahkah aku?

Kadangkala tidak.
Kering sudah air mata.
Hilang sedu untuk dialun.

Aku akur semua yang jadi itu adalah ketentuanNya.
Aku akur semua yang terjadi itu sebenarnya indah belaka.
Aku akur semua kejadian itu berkat rahmatNya.

Aku akur ujian ini untuk aku.  


Wassalam.





No comments: