Tuesday, August 05, 2014

Bersila

We had our dinner in Secret Recipe and Iroh asked me something like this:
"Cik Anna ok tak kalau saya bersila?"

Honest.  Saya tak favour.  To me, it's unethical.  Wherever.  Kedai makan mahal, murah, mamak, fast food. Hotel apatah lagi kan...  You can do it at home - when you're among your family or close acquaintances; not when there are visitors. 

Maybe..  I was raised up with bapak looking over our posture at the dining table, how we scooped our food, 1-2-3-4 soup ethical.  Duduk sendeng (er..  duduk senget?) atas kerusi kat dining table adalah big no-no.  Nak makan duduk elok-elok mengadap makanan.  Selalu jadik mangsa bapak adalah Uwan Endon.  Hehehe..

Duduk satu kaki di atas, lagilah dia tak gemor.  Macam orang kalah judi, katanya.  From reading, orang kata gitulah cara duduk Rasulullah saw ketika makan.  Tapi Baginda makan ataih kosi ke?  Tak, kan.....?  So the ex-army officer has a point...  

Meanwhile, mak would be telling me "dont to that", "it's not nice", "mind how you eat", and much more.  In other word, makan adalah diam.  No slurpppp sound, kaup makanan sikit-sikit, amik whatever near you; among others.

And I'm so used to it.

Saya tak pandang jelek pada orang yang buat perangai gitu.  Itu masing-masinglah.  Cuma, saya rasa kurang senang dan bagi saya perbuatan tu menjengkelkan.  

Nak duduk bersila, makan atas lantailah.  Pasaipa nak bersila ataih kerusi?  So "melayu" meh?  Hehehehe..


Wassalam.  

No comments: