Saturday, February 21, 2009

drama minggu ini

we have been receiving telekom bills belong to the former owner of our house couple of months back. i have accidentally opened the first bill that came to our house thinking that it was our bill. after i read carefully, i realized the bill was not ours and phone number starting with "8". knowing that he and his family has moved to putrajaya, i reckon it was the bill for his house in putrajaya. we have neither informed him nor telekom. recently we received a bill with "REMINDER" printed on the envelope, and still addressed to the former owner.

knock! knock!

telekom: assalamualaikum

me: waalaikumussalam, ya?

telekom: maaf kak, kami datang nak potong line

me: line? line apa?


telekom: line telefon

me: kenapa pulak nak potong line telefon?

telekom: sebab kita dapat arahan kata akak tak bayar bil dah lebih dari tiga bulan

me: are you sure?


telekom: akak dah dapat reminder kan?


me: are you very-very-very sure of what you're doing?


telekom: kalau akak tak puas hati, akak kena deal dengan HQ. kami dapat arahan aje kak

me: i am certain i have paid all my bills & certainly clear that telekom owes me couple of ringgit. you better check again with your HQ

telekom: akak jangan macam ni kak..

me: bukan saya yang macam ni. awak hantar bil ntah ke sapa2. org lain punya bil awak hantar kepada org lain, lepas tu awak sedap-sedap aje nak potong line ye?


telekom: bukan kak.. kita dah hantar reminder untuk akak jelaskan bil


me: meman
glah awak hantar reminder. tapi cuba tengok nombor tu nombor berapa? kawasan kat sini nombor dia start nombor berapa? ada logik?

telekom: eh.. kat sini bukan 8xxxxxx? (cakap kat kawan dia, "weii.. kawasan sini nombor berapa?". "empat" kawan dia kata)

me: saya tanak menghalau, tapi awak baik balik and suruh HQ awak check balik details yg mereka key in dan tolong betulkan.

telekom: maaf ye kak


me: a'ah.. saya maafkan. kem salam ye dekat org HQ awak tu

of course, this has yet to happen :D telekom kalo nak potong line mana ada datang rumah. dia cut off daripada tempat dia aje.. i have, however, prepared some lines should my line went off

me: encik yang berhormat, kenapa potong line saya?


telekom on line: sebab puan tak bayar puan punya bil setelah kami hantar reminder

me: awak hantar bil sapa? awak hantar dekat mana?


telekom on line: bil "former owner" di keramat. macam dalam rekod kami


me: boleh tak awak tengok balik application dia against rekod awak. dan tolong rectify masalah awak. nombor "8" takde dekat kawasan keramat. saya yang tak keje telekom ni pun tau nombor "8" ni nombor kat putrajaya

telekom on line: sebentar puan, saya semak. (after few minutes) maaf puan. ada kesilapan dalam rekod kami pun. kami mintak maaf puan


me: ok. maaf diterima. bila saya boleh dapat balik line saya?

telekom on line: puan boleh dapat balik line puan dalam 24 jam. kami akan creditkan rm10 sebagai pemasangan semula la puan

me: ape pasal pulak saya kena bayar rm10? awak yg suka2 hati potong, saya pulak kena bayar. awak suruh ceo awak bayar

telekom on line: errrr.. nanti saya refer pada supervisor saya puan. tunggu sebentar. (after few minutes). puan, saya dah refer pada supervisor saya dan kami tak charge rm10 dalam bil puan.

me: you better not.


telekom on line: terima kasih kerana memanggil telekom on line puan. ada apa2 lagi yg boleh saya bantu?

me: boleh. tolong suruh semua employees telekom buat eye check up setiap bulan. terima kasih


dont blame my scriptwriting talent :P

hahahaha

otak..... bergeliga

3 comments:

Anonymous said...

Once upon a time.. talian streamyx aku ngok ngek.. up kejap dlm 10 secs pastu out.. mmg takleh nak bukak website apa pon.. aku dah report.. siap bagitau rumah aku ada buat rewiring soh dorang cek kot2 la buat salah.. tapi dorang kata kene ikut protokol.. kene cek kat port kat site dorang dulu.. masalahnye kalo cek kat port sana tuh smp mati pon tak jumpa masalah kalo kat umah aku tuh wire yg salah pasang.. kan?

pendekkan citer.. dah baper minggu dok gitu gak.. balik2 cek pot cek pot.. aku call lagik call center.. bagi no report bagai.. nih cakap ngan org bhg teknikal neh..

stimik: ape masalah akak ek?
aku: (dlm hati) repot dah ada lagi mau tanya ka?
(ke telepon) internet takleh connect betul.. baru connect dah disconnect.
stimik: (dgn kompiden) ooo mcm tu.. ok akak pegi ke website...
aku: alooo.. internet takleh connect lagi mau suruh bukak website ka??
(dlm hati aku) kataaaaa teknikal.. itu basic pon taktau kaaaa?

byk kali gak dpt mcm ni... cengkonon teknikal.. sudahnya aku komplen kat pakcik aku yg buat stimik jugak.. memula saja buat2 tanya kat die.. sekali die panggil member die cek.. tak sampai 1/2jam siap.. mmg wiring problem.. terbalik2 bapak aku pasang.. hahaha..

tunggu stimik punye action?? dekat dua bulan apa pon tadak..

julie77 said...

hahaha..ko ni over tau..suka bat dialog sendiri..tu kira dh abis bosan ke apa tu?

shima said...

tu kisah bwh tu kisah betul ke drama je