Friday, May 16, 2014

Teringat cikgu sekolah rendah

Hari ni saya nak mengenang guru-guru yang pernah mengajar saya.  Hehehe..
 
Darjah 1 Dahlia:  Cikgu Jaharah. 
Cikgu ni best.  Suara dia nyaring.  Ada satu hari, saya terlebih kacau kawan sekelas sampai dia kena asthma attack.  Mujurlah cikgu ni tak report kat mak.  Selamat anak jiran dia ni..   Hahahaha!
 
Darjah 2 Dahlia:  Cikgu Fauziah. 
Dek selalu mengadu orang itu bising, orang tu buat hal dalam kelas; cikgu ni jadikan saya Ketua Kelas.  End of story.  Muahahahhaa...
 
Darjah 3 Dahlia:  Cikgu Huri Ayob
The best la cikgu ni.  Tulisan dia, sampai sekarang saya boleh recall.  Siap ada tonggek-tonggek kat hujung-hujung.  Yes, dia cikgu lelaki.  Tapi dia juga punya perasaan ma.....  Hehehe..
 
Darjah 4 Dahlia:  Cikgu Rosmah
Ada dua benda yang buat saya ingat kat dia sangat.  Satu, ada seorang senior masuk kelas and asked her "cikgu ni cikgu xx ke?" and she showed her point finger to Cikgu Rosmah.  Lepas kakak tu keluar dari kelas, Cikgu terus sound "kamu semua jangan nak buat kurang ajar macam dia".  |Terkulat-kulat kami time tu..   Hehehe..  The other one, pernah satu hari dalam perjalanan balik ke rumah, kami terserempak cikgu ni tengah jalan kaki.  Kami dalam kereta.  What do you expect?  Excitement la kan?  Mak marah ui..  She stopped the car and told us "nak jadi monyet, turun".  Senyap terus. Kehkehkeh.. 
 
Darjah 5 Dahlia:  Cikgu Rozita
Time ni dah pindah sekolah.  Cikgu ni cantik.  Dia pegang kapur pakai tisu.  Lepas kelas, habis bersepah tisu dia tu.  Hampeh..  Hahahaha.. 
 
Darjah 6 Dahlia:  Cikgu Abu Ahmad
Cikgu ni macam Herman Tino sikit.  Kelakau.  Dia ni fit & active.  Ada pernah sekali tu, masa time sukan.  Dia nak duduk, saya tarik  kerusi dia.  Dia jatuh.  Dia tak marah.  Tapi dia kata gini "jangan buat gitu.  Nasib tak jadi apa-apa kat saya.  Kalau pinggang saya patah tadi macam mana?  Jangan buat lagi ok?".  Nyesal pun ada....  Huhuhuhu..
 
Selain tu, teringat jugak kat Mrs Leong masa Darjah 5.  Dia mengajar English.  The first teacher yang tampal hasil kerja saya kat dinding kelas.  Bangga ok!
 
Cikgu Radzi yang ajar music kat SRKTM.  Time music mesti nak berjoget-joget kat depan kelas.  Ntah apa kerja.  Perasan artis kononnya..  Hehehe
 
Ada satu ustaz,  ntah apa eh nama dia..   Ustaz Suhaimi kot.  Time tu kat SRKTM.  Ejaan nama saya ada dua N.  So, bila di-jawikan, takde lah double N tu kan.  Saya tak puas hati.  Saya letak jugak dua NUN.  Memang jadi bahan dia lah.  Sudahnya dia kata, "nanti letak sabdu aje.  Orang tak eja nama letak dua NUN".  Hahahahaha... 
 
Teringat jugak Cikgu Nazri kat SKLK.  Suara saya tak sedap ok.  Memang ntah apa mengarut, dia select saya untuk wakil sekolah kat Pesta Senirama.  Dah suara tak sedap, confirm la tak menang kan?  Hehehehe.  Kasihanlah duo saya time tu.. 
 
Then Ustaz Jalil.  Dia la yang lantik saya jadi Pengawas sekolah.  Padahal masuk sekolah darjah 5.  Tahun depannya dah jadi pengawas.  Nampak tak caranya?  Untung jadi budak kiut ui.  Kehkehkehkeh..   
 
Itu aje kot cikgu yang saya boleh recall.  Lain ingat rupa, tapi tak ingat nama.  Memories sekolah menengah dah override.  Hehehe. 
 
Cikgu sekolah menengah tunggu next topic lah pulak eh.   
 
Sekian. 
Wassalam.

No comments: