Tuesday, July 21, 2015

ziarah raya lagi

Umah Makcik Leha
tembikai - rempeyek - air teh
Punyalah intai umah Makcik Leha nak tengok dia dah balik ke belum.  Pastu dah nampak dia ada, dia kuar pulak dengan sedara dia.  Tunggu lagi.  Dan dia balik, kami pun sibuklah nak pi umah dia.  Tapi sedara dia tak drive off pulak.  Lama-lama, malas dah tunggu.  Pegi aje umah dia.  Tu yang dapat tembikai tu..  Kuih raya dia semua dalam keta anak dia yang akan sampai tengahari karang.  Hahaha!

Umah Makcik Ani
laksa - air oren
Kasihan Makcik Ani kena layan jiran yang tak posa ni.  Hewhewhew..  Bila dia ajak masuk dapur tu, saya rasa macam "eh biasa benor dia ni dengan aku.."  Dah kita ni pun orang duk umah aje kan, masuk dapur orang skang ni dah takdelah janggal sangat.  Redah aje.  Cuma pinggan mangkuk je tak berani basuh.  That's one thing saya rasa susah sikit.  Sebab tanak menyusahkan dia karang.  Mana nak letak pinggan dah cuci, mana nak nak buang sisa-sisa makanan.  Nak pulak saya ni tak gemar basuh sudu & garfu.  Takkan nak bior aje?  Umah mak bolehlah....  Hahaha...

Umah Makcik Lat
kuih raya - air mangga
Sekali datang dengan sedara Makcik Lat yang baru baik dari koma & still in recovery.  Masya Allah.  Besar sungguh nikmat Allah.  Makcik Nina ni koma - due to what, saya pun tak sure sangat.  Sebulan dalam ICU.  Sebulan dalam ward.  Mula-mula vegetable stage.  Alhamdulillah boleh bercakap sudahnya.  Walaupun, kata suami dia; "banyak masuk darah bangla kot, cakap pun dah macam bangla".  Hahahaha..  Cakap dia comel sebenarnya.  Tapi ye la...  Sepatah-sepatah bunyinya.  Macam budak baru mula belajar bercakap.  At one point, she was trying to recall her relatives, and she was unable too; she broke into tears.  We all pun sama.  Sedih sangat tengok dia rasa bersalah tak dapat nak ingat sedara-mara.  Tapi ye la...  Takkan kita nak judge keEsaan Allah swt.  Miracle yang ni pun cukup buat kita kagum dan akur dengan kebesaranNya. 

Anak Kak Ina pulak mulanya sakit asthma.  Keluar dari ICU, after life support bagai, terus tak boleh cakap dan pembesaran pun terganggu.  And she's the only cucu perempuan untuk Makcik Lat.  Alahai luluh hati saya dengar.

Dengar cerita-cerita macam ni, buat saya rasa kerdil.  Begitu Allah nak tunjukkan pada saya kuasaNya dan bagaimana harus kita ni bersyukur dengan segala nikmat kesihatan sebelum sihat itu menjadi kenangan kita.  And most importantly, the support from our loved ones.  Itu paling penting.  Itulah tunjangnya.  Itulah tulang belakang segala kesakitan.  

I hope I'd get one.


Sihat sebelum sakit.
As-salam    

No comments: