Monday, March 08, 2010

perempuan

sayu betul hati bila baca kisah shafia humairah kena dera. selang beberapa hari ada lagi budak kecik kena dera. adoi la... nak marah pun, berpada-pada la sikit. perlu ke dera bebudak tu? kalau benci sangat pun kat budak tu, bagi ajelah kat orang lain. apa yang sengal sangat pegi dera budak yang tak tau apa-apa. otak orang-orang macam ni baik rebus buat makanan buaya. hebat sangat agaknya dapat dera budak-budak ni? bodo tak leh diajar betul!

anyways, this posting is not on dera. i believe you people have had enough reading about the case. i have nothing to comment. yang penting, budak-budak tu sudah tiada. dan yang takde akal tu, tak kena gantung sampai mati pun saya tak kisah. akan ada balasan tertulis buat mereka kelak..

what interest me the most was the two emails i received early last week. one email was about the writer's feeling and comments on what had happened. and the other one was completely on the mother. the first email, saya sayu hati la baca. the second email, buat saya tersenyum.

the second email was claimed to be written by a friend of shafia's mother, long lost friend. hanya kerana kes dera anak, nah kau! habis segala kisah seluar dalam, bra, kain dalam semua keluar. perangai masa sekolah, pakaian datang sekolah, kisah dengan kawan-kawan lelaki. habis disembangkan. kalau dia baca la email tu, adakah mungkin dia rasa malu dengan apa yang diperkatakan? kalau saya, malu... ntah tak tau mana dah nak letak muka ni..

the email had actually brought back my memory to what my former teacher told me, "orang perempuan ni, buat salah besar hama, 100 tahun pun orang akan ingat. cuba kalau orang lelaki yang buat.. sekejap saja orang dah lupa". betul kan? cuba kalau orang lelak itu was a drug addict dan sekarang ke pangkal jalan. ye.. orang akan ingat akan apa yang dia buat. tapi takde orang yang akan ungkit kisah dia di sekolah, kisah dia masa kecik, apa bagai. paling hebat pun, orang akan kata "dia ni menagih sebab ngikut kawan sangat". tapi cuba seorang perempuan itu jadik penagih. hambik! habis semua kronologi hidup dia orang sembangkan..

besar betul tanggungjawab perempuan ni. diri sendiri nak kena jaga. diri orang lain pun nak kena jaga. saya pun perempuan. saya ada adik perempuan. saya ada anak perempuan. mmm.. mintak-mintaklah Allah permudahkan perjalanan hidup saya. janganlah ada simpang-simpang yang saya kena tempuh...

lagi satu point yang email tu sebut was on the parents of that lady. personally, sangat besar "kata-kata" ke atas atuk nenek shafia tu.. yang menggatal adalah anak mereka, maknya si shafia. kenapa mak ayah dia yang dipersalahkan? ok fine.. katalah mak ayah dia tak beri didikan agama atau pun ajaran yang sebaiknya untuk anak dia turuti, memang patutlah mak ayah dia disalahkan. tapi kalau segala kata-kata nasihat sudah dibagi, ajaran dah cukup apa bagai, tapi perangai dia macam tu jugak; takkan itu pun nak salahkan mak ayah dia? bagi saya, jahat baik anak tu, bergantung pada diri dia sendiri. sebaik mana ayah & mak mould seseorang anak, mereka sendiri yang menentukan hidup mereka. kalau dia decided nak jadik jahat, jahat jugaklah dia. lagipun... dia pun dah besar. sepatutnya dah matang. dah boleh fikir apa yang baik dan apa yang buruk. kalau taik kucing pun tak boleh bezakan, saya no comment lah.. bak kata orang, anak yang lahir ni ibarat kain putih, mak ayah yang mencorakkan. dan izinkan saya sambung; walaubagaimanapun, anak-anak yang menggayakan kain putih yang bercorak itu. dia yang akan berdiri atas runway platform tu. jadiknya, tepuk tangan, jawab sendiri la...


gambo model pompuan seksi sangat la.. tengok model laki ni boleh cuci mata sket. heheheh

No comments: