Thursday, January 08, 2015

Hujan

Ngantuk dibuatnya. Time-time gini, jangan nampak bantal & tilam. Memang lena. Silap-silap berbantal lengan pun best. 

With the recent tragedy, takut jugak dengan hujan ni.  Masa kecik-kecik dulu best aje mandi hujan kat depan umah tu. Nowadays, mau pikiaq tiga pat kali kotnye. 

Banjir di Kelantan involved umah #694 juga. Syahdu tengok keadaan rumah yang bergelimpangan dan tidak bermaya. Sayu lagi memikirkan belum ada rezeki untuk kami pulang dan menguruskan pembersihannya. 

Rumah yang tidak pernah naik air, naik hingga ke tulang atap. Mungkin lebih. Kami tak tahu.  Boleh bayangkan saja & buat comparison dengan umah mek sebelah melalui gambar whatsapp.  Macam mana kami tengok gambar-gambar lain yang dikongsi di social medias; tiada yang kurang pada #694.  Rumah Mama Oh sebahagiannya punah.  Tidak kurang rumah orang lain.  Cikgu Din ke Mekah. Umah kami pula tidak berpenghuni. Untung kami, tiada nyawa terlibat. Tapi harta kenangan, barangan itu ini tidak dapat diselamatkan. 

Bila dengar cerita mangsa banjir yang berada dikalangan saudara dan teman terdekat, terkesima rasa. Begitu sekali dugaan Allah.  Dugaan yang saya rasa, ramai redha dan yakin akan hikmahNya. Insya Allah. 

I have no experience surviving flood. Mungkin pernah sekali kat umah uwan. Tapi itu lamaaaaa dulu. Air pun sampai kat muka pintu. Umah uwan pun bukannya tinggi. Grounded property biasa saja. 

Allah Maha Esa. 
JanjiNya pasti. 



Loves. 
As-salam. 


No comments: